Vijlbrief: 'Ombudsman voor klachten over de Belastingdienst komt er'
De Nationale Ombudsman of zelfs een speciaal daarvoor in te stellen ombudsman moet klachten van burgers over de Belastingdienst gaan behandelen. Dit bevestigde staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) woensdag 2 december in de Tweede Kamer nadat hij dit idee al had opgeworpen in Betrouwbare Bronnen 141. Inmiddels is hij hierover in gesprek met Ombudsman Reinier van Zutphen. In het begin van 2021 wil hij de knoop doorhakken.
SP-Kamerlid Renske Leijten is blij met de toezegging. Ze laat de vorm over aan Vijlbrief. “Als het maar gebeurt”, zegt ze. Eerder had de Tweede Kamer hierover een motie aangenomen van CDA’er Evert-Jan Slootweg. Voorzitter Jurgen de Vries van de Bond voor Belastingbetalers pleitte hier ook al voor in Betrouwbare Bronnen 68 over de kindertoeslagaffaire.
Er zijn – zeker in de kindertoeslagaffaire – veel klachten over de Belastingdienst. Nu mag de Ombudsman klachten pas behandelen nadat de burger eerst heeft geprobeerd het met de Belastingdienst op te lossen. Veel slachtoffers van de kindertoeslagaffaire liepen vast in de bureaucratie. “We moeten goed kijken hoe grote molochs omgaan met burgers”, zei Vijlbrief in Betrouwbare Bronnen. “We moeten afscheid nemen van het beeld dat burgers en bedrijven tegenover overheidsinstellingen staan en andersom. Je moet voorkomen dat de burger verdrukt wordt door zo’n groot apparaat.”