Updates voor podcastmakers

Podcastmakers houden we op de hoogte via makersupdates. Hieronder vind je een deel van de mails - mails waarin we bedrijfsgevoelige informatie delen met makers, maken we logischerwijs niet openbaar.  

Makersupdate #1 | 16 juni 2020

Makersupdate #2 | 4 juli 2020

Makersupdate #3: Betalingen | 13 juli 2020

Makersupdate #4: Donaties | 4 augustus 2020

Makersupdate #5: Embed | 27 oktober 2020

Makersupdate #6: Notificaties | 6 november 2020

Makersupdate #8: Player | 14 december 2020

Makersupdate #9: Exclusieve content | 14 januari 2021

Makersupdate #10: Meer power aan onze podcasters | 7 april 2021

Makersupdate #11: Alles is mooier, alles is duidelijker  | 25 juni 2021

Makersupdate #12: Maandelijkse donaties | 16 juli 2021 

Makersupdate #14: FOMO | 17 september 2021

Makersupdate #15: Personalisatie | 30 september 2021

Makersupdate #16: Speciale showart voor vrienden | 21 oktober 2021

Makersupdate #17: Verbeterde inkomstenpagina | 17 november 2021

Makersupdate #18: Trailers | 29 november 2021

Makersupdate #20: Poll | 25 maart 2021

Makersupdate #22 Sticky posts en spotjes | 15 april 2022

Makersupdate #23 Show-instellingen | 9 mei 2022

Makersupdate #26 Inplannen en creditcardbetalingen | 29 juni 2022

Makersupdate #27 Meer over de maker | 9 augustus 2022

 

--

Makersupdate #27 Meer over de maker | 9 augustus 2022

Ha podcaster,

Ik hoop dat je een heerlijke zomer hebt. Op de Vriend van de Show-burelen bouwen we stevig door aan ons platform en houden we het hoofd koel. Een paar nieuwtjes: 

🙋‍♀️ Over de show-pagina. We hebben nu een plek waarop je meer over je show én over de maker(s) kunt vertellen. Bijvoorbeeld hoe jullie aan de keukentafel zijn begonnen en wat jullie zo leuk vinden aan het maken van deze podcast. Ook is er voor iedere maker een biootje: wel zo leuk om iets over jezelf te vertellen aan (potentiële) luisteraars. Hier vind je voorbeelden van RelaasLa Gazzetta dello Stadio en De Grote Podcastlas. We laden automatisch de beschrijving van je show in, de pagina is dus niet leeg. Via jouw pagina op Vriend van de Show navigeer je eenvoudig naar 'Over', waar je de pagina kunt aankleden.

🎨 Social sharing. Vanaf nu kun je je Vriend van de Show-pagina én afleveringen delen op de socials, en dan krijg je een fingerlicking previewplaatje met daarin de titel van de aflevering. Ik zou dus zeggen: lekker je pagina delen op Twitter, Facebook en LinkedIn!

Makersupdate #26 Inplannen en creditcardbetalingen | 29 juni 2022

Ha podcaster,

Twee nieuwtjes over ons platform:
⏰​ Een update of aflevering inplannen. De roep om een update of bonusaflevering in te plannen werd de laatste maanden steeds luider. En dus kan het nu! Handig voor podcastmakers die in een keer een heel seizoen vooruitwerken, of als je direct na het verschijnen van je reguliere aflevering ook een update wil hebben op Vriend van de Show.

​💳​ Creditcardbetalingen. Vanaf nu ondersteunt Vriend van de Show ook creditcardbetalingen op doorlopende vriendschappen. Eerder deden we dat al met eenmalige donaties, maar nu kunnen luisteraars ook maandelijks of jaarlijks bijdragen met een creditcardbetaling. Wel zo fijn voor luisteraars in het buitenland. Let wel op: de transactiekosten voor een betaling met creditcard liggen hoger dan die van iDeal, dus je houdt er iets minder aan over.

Makersupdate #23 Show-instellingen | 9 mei 2022

We hebben de show-instellingen onder handen genomen, en ik kan wel zeggen: verbeterd. Via het menu navigeer je er zo naartoe. Een paar dingen die je daar nu zelf kunt aanpassen:

⌨️ URL van je pagina. By popular demand kun je vanaf nu de URL zélf aanpassen. Wel zo handig om een kortere link te maken als je een lange podcastnaam hebt en erover struikelt als je 'm in je podcast benoemt.

Belangrijk: als je eenmaal een nieuwe URL hebt, werken de oude links naar je pagina niet meer.

🎨 Je pagina in een nieuw jasje. Als je je show aanmeldt op Vriend van de Show, doen wij een voorzetje voor de kleuren voor je pagina. Ik kan me voorstellen dat je je pagina weleens in een nieuw jasje wil steken, bijvoorbeeld als je je podcastlogo aanpast. Dat doe je nu allemaal eenvoudig via de show-instellingen, we laten je dan direct een previewtje zien.  

Via de show-instellingen kon je altijd al je bedragen aanpassen (denken jullie ook aan de inflatie, lieve podcasters? 💶), bonuscontent aanzetten en andere makers uitnodigen, maar nu vind je het allemaal op één plek. En binnenkort kun je via de instellingen ook je bedrijfsgegevens aanpassen. 

Makersupdate #22 Sticky posts en spotjes | 15 april 2022

Ik heb weer een paar leuke nieuwtjes voor je!  

📌 Sticky afleveringen. Je kon al een tijdje afleveringen bovenaan je pagina vastzetten, maar nu kun je de uitgelichte afleveringen ook voorzien van een korte tekst. Handig om nieuwe luisteraars te gidsen langs je beste, meest beluisterde of opnieuw relevante afleveringen.  Hieronder een voorbeeldje. Je gepinde afleveringen komen onder de trailer staan:  

Hoe? Ga naar de aflevering die je bovenaan je pagina wil vastzetten, klik op de drie puntjes en op ‘maak sticky’. Je kunt ‘t ook via de pagina van de aflevering doen.  

📣 Vriend van de Show-spotjes. We begrijpen dat sommigen van jullie het soms moeilijk vinden om luisteraars om geld te vragen en op te roepen om vriend te worden. Om je te inspireren – of om je oproep om nieuwe vrienden wat funkyer te maken – hebben wij een aantal spotjes voor je opgenomen. Een paar hele korte, die je als bumpertje kunt gebruiken, maar ook een wat langere commercial. Een vrouwenstem, een mannenstem. De keuze is reuze. Die mag je downloaden en zoveel in je afleveringen gebruiken als je maar wil. Hier vind je ze.  

En extra leuk: je hoort mijn Vriend van de Show-collega’s die dagelijks werken om het platform nog beter en leuker te maken.

Makersupdate #20: Poll | 25 maart 2021

Deze week lanceren we een nieuwe, laagdrempelige manier voor meer interactie met je vrienden.  

✍️ Gooi er eens een poll uit! Luisteraars vinden het leuk om betrokken te zijn bij de podcast. Dat kunnen ze vanaf nu doen door een poll in te vullen (net als bijvoorbeeld op Instagram). Zo zou je je luisteraars kunnen laten kiezen tussen twee onderwerpen waar je tussen twijfelt, je biedt ze zo een leuke manier om invloed uit te oefenen op de volgende aflevering. Of gebruik deze feature juist als nabespreek: laat luisteraars een duivelse twist uit je laatste aflevering beslissen.    

Je kunt een poll maken voor iedereen op het platform, of alleen voor betalende vrienden. Een poll wordt meteen naar je vrienden gemaild zodat ze direct op de hoogte zijn. Stemmen maar!

Makersupdate #18: Trailers | 29 november 2021

In mijn vorige mail vertelde ik over alle nieuwe features op je inkomstenpagina. Maar ook voor de luisteraar maken we Vriend van de Show leuker:

👏 Potentiële nieuwe luisteraars maak je enthousiast met een trailer. Die staan vanaf nu bovenaan je pagina op Vriend van de Show zodat je nieuwe fans die als eerste zien en horen. Heb je nog geen trailer? Luister eens naar de trailers van Een Podcast Over Media of Studio Socrates. Die van POM is een 10 minuten durende best-of, Studio Socrates heeft een ultrakorte trailer. Je zit er bij beide direct lekker in.

Upload je trailer via je podcasthoster en geef 'm het type 'trailer' mee, dat kun je aanklikken. Ons systeem pikt 'm dan op en zet de trailer bovenaan je pagina. Wij laten trouwens alleen de nieuwste trailer zien, dus geen zorgen als je voor ieder seizoen een nieuwe trailer hebt.

Verder experimenteren we met het sticky maken van afleveringen. Zo kun je bijvoorbeeld een overzicht maken van de best beluisterde afleveringen. Deze feature is nu in beta beschikbaar. Heb jij hier ideeën over of wensen voor? Laat het me dan weten. 

Makersupdate #17: Verbeterde inkomstenpagina | 17 november 2021

Je hebt misschien al flink wat vrienden van de show, fantastisch! Maar wie zijn de nieuwe vrienden, en welke mensen hebben hun abonnement verlengd? Dit en andere zaken hebben we veel duidelijker voor je gemaakt, zodat jij je lekker kan bezighouden met waar je goed in bent: podcasten. 

De nieuwe features op jouw inkomstenpagina: 

👭Een overzicht van de verlengers. Nieuwe vrienden zijn geweldig, maar de luisteraars die hun abonnement verlengen zijn misschien nog wel specialer. We hebben een onderscheid gemaakt tussen de verlengers en nieuwe vrienden. Misschien leuk om hen een speciale shout out te geven in de podcast? 

📊 Je inkomsten per maand bekijken. Weten wat je de afgelopen maanden hebt verdiend? Je kunt nu heel makkelijk je inkomsten per maand inzien. 

🔎 Zoeken in de betalingen hebben we ook makkelijker gemaakt. Nu kun je zoeken naar betalingen vanaf een bepaalde datum of binnen een datumrange. Handig als je wil weten wanneer de meeste luisteraars vriend werden bijvoorbeeld. 

--

Makersupdate #16: Speciale showart voor vrienden | 21 oktober 2021 

Het kan zijn dat dit de eerste makersmail is die je ontvangt, in dat geval: welkom! Het Vriend van de Show-team werkt dagelijks om het platform beter te maken voor makers en luisteraars. Ik stuur regelmatig mails om je te updaten. Wil je de eerdere 15 updates teruglezen? Geen probleem, klik hierrr

Om het leven van je podcastvrienden makkelijker en overzichtelijker te maken, introduceren we twee nieuwe dingen. Zij zien deze wijzigingen in hun favoriete player.

👫 Het Vrienden-label op de showart. Voortaan hangt er een duidelijk label aan de showart in de vriendenfeed zodat luisteraars in een klap kunnen zien dat dit hun exclusieve feed is. Zo kunnen je fans de gratis-feed makkelijk herkennen en ’m weggooien nadat ze vriend zijn geworden. Hier hoef jij niets voor te doen, Vriend van de Show genereert de vaantjes bij het opladen van de feed. En dat ziet er dan zo uit:


💫 Speciale showart voor vrienden. Je kunt ook vanaf nu een aparte afbeelding gebruiken voor de vriendenfeed, zoals Een Podcast over Media al doet. Links zie je de gewone showart, rechts die exclusief voor vrienden. Wil jij dit ook? Stuur mij een mailtje met daarin de speciale vriendenshowart (minimaal 375 bij 375 pixels), dan fix ik het. 

Tot slot, wat binnenkort volgt: sticky trailers op showpagina's. Luisteraars die op je showpagina landen, hebben dan direct een fijne binnenkomer. Misschien heb je al een trailer, maar zo niet, dan kun je 'm uploaden bij je podcasthoster en aanmerken als trailer. Ons systeem zorgt er dan voor dat we 'm bovenaan de pagina zetten, en heb je er meer, dan pakken we de recentste. Wil je dit om welke reden dan ook níet? Laat het mij gauw weten.

--

Makersupdate #15: Personalisatie | 30 september 2021 

Goede vriendschappen mag je niet verwaarlozen en daarom lanceren we twee nieuwe manieren om jouw vrienden nog meer in het zonnetje te zetten. Je podcastvrienden welteverstaan. 

👋 Spreek je vrienden direct aan. Als je nu [naam] invoegt in de titel van exclusieve afleveringen, shownotes of updates op Vriend van de Show, dan ziet iedere vriend zijn/haar/diens naam staan in de persoonlijke vriendenfeed. Je kunt dus je shownotes beginnen met: ‘Dit wordt een leuke aflevering, goede vriend [naam].’ Let op: je publieke afleveringen verschijnen natuurlijk rechtstreeks in externe players zoals Spotify, dus pas daar geen personalisatie toe! 

🎤 Persoonlijke welkomstaflevering. Hoe leuk is het om iedere nieuwe vriend persoonlijk te verwelkomen met een speciale aflevering? Eentje waarin je bijvoorbeeld je favoriete afleveringen van de podcast bespreekt. Deze aflevering komt bovenaan de exclusieve vriendenfeed te staan en zakt naar beneden als je nieuwe aflevering uploadt. En het leuke (zie punt 1): in de titel kun je dan de naam van de vriend verwerken. Dat ziet er op Vriend van de Show dan zo uit:

En hierrrr hoor je hoe enthousiast Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth hun nieuwe vrienden welkomheten. Ook nieuwe vrienden van de Eeuw van de Amateur en Betrouwbare Bronnen krijgen nu al een speciale welkomstaflevering.

Nu is het alleen nog maar aan jou om creatief te zijn met deze nieuwe features en dan weet ik zeker dat je vrienden zich helemaal speciaal voelen. Wil jij je vrienden ook een warm welkom geven? Neem een korte boodschap op (mijn advies: maximaal drie minuten) en stuur 'm met titel en shownotes naar mij: marissa@vriendvandeshow.nl. Dan zorg ik dat we op Vriend van de Show en in de exclusieve feeds de rode loper uitrollen voor je nieuwe vriend.

--

Makersupdate #14: FOMO-cards | 17 september 2021 

We weten dat interactie met de luisteraars één van de leukste onderdelen is van het podcast maken. En daarom hebben we het nu nog makkelijker voor jullie fans gemaakt om te reageren op de mooie content die jij maakt.  

Het Vriend van de Show-platform heeft namelijk twee belangrijke updates gekregen: 

🚀 Luisteraars zien op hun gepersonaliseerde homepagina in één oogopslag alle updates van hun favoriete shows. Nieuwe afleveringen van De Shitshow, POM en Jong Beleggen? Vanaf nu hoeven ze niet meer apart iedere show te bezoeken, maar staan alle nieuwe afleveringen en updates overzichtelijk onder elkaar. 

✨ Exclusieve content is zichtbaar voor iedereen, maar alleen bruikbaar voor de vrienden. Niet-betalende luisteraars worden in het nieuwe overzicht dus gelijk geconfronteerd met alle extra’s die ze missen. Een beetje FOMO kan geen kwaad, dachten wij. 

En heel binnenkort hebben we nieuws over hoe je jouw exclusieve afleveringen kunt verrijken met gepersonaliseerde afleveringen, afbeeldingen én welkomstboodschappen aan je nieuwe vrienden!

Benieuwd hoe de nieuwe updates eruit zien? Check vriendvandeshow.nl, en laat ons weten wat je ervan vindt. 

--

Makersupdate #12: Maandelijkse donaties | 16 juli 2021 

De afgelopen periode kregen we de vraag steeds vaker, van zowel podcasters als luisteraars: ‘Kan ik ook maandelijks betalen?’. Het antwoord daarop is: ja, bijna! Voordat we het lanceren, vertel ik je hoe het in elkaar zit. En verder hebben we de afleveringspagina in een nieuw jasje gestoken.
 
Maar eerst iets belangrijks: Jurre heeft je een belangrijke mail over een wijziging in de BTW gestuurd. Heb je wel gezien maar even overgeslagen, check 'm dan nog even (de inhoud is net zo belangrijk als post van de Belastingdienst). En heb je de mail nog niet gezien, speur dan even in je spam of trek bij mij aan de bel.  
 
Je zei maandelijks betalen?
De afgelopen periode hebben we met enkele podcasts het maandelijks betalen getest, en de resultaten zijn heel goed: 80 procent van de nieuwe vrienden kiest ervoor om maandeljiks aan een show te doneren in plaats van jaarlijks. En we zien ook dat veel van de betalers hun vriendschap langer dan die ene maand houden. Dubbel winnen, dus. Het model dat we hier nu voor hanteren is als volgt: het bedrag voor de nieuwe maandelijkse donatie-optie wordt gelijk aan je huidige jaarbedrag gedeeld door 12. Als iemand dan toch een jaardonatie doet, krijgt-ie een maand korting. Dat doen we om de transactiekosten te drukken.  
 
In augustus rollen we dit uit voor alle shows. We hebben de maand korting automatisch aanstaan, maar dat kun je dan zelf aanpassen. Wil je om bepaalde redenen helemaal geen maandelijkse betalingen aanbieden? Neem dan even contact met me op, het liefst voor 15 augustus.  
 
Afleveringspagina
De afleveringspagina, de plek waar volgers en vrienden de aflevering kunnen luisteren, de shownotes kunnen lezen en kunnen reageren op wat er in de aflevering besproken wordt, is mooier en beter deelbaar geworden. De layout van de shownotes en comments is nieuw; ze staan nu naast elkaar. Bovendien nodigen we nieuwe bezoekers nu ook op de afleveringspagina duidelijker uit om vriend te worden van je show, dus hopelijk zie je dit terug in je inkomsten!
 
--

Makersupdate #11: Alles is mooier, alles is duidelijker  | 25 juni 2021

Er is de afgelopen weken een hoop veranderd en verbeterd aan Vriend van de Show, meer dan genoeg om jullie weer eens een overzicht te sturen! Here we go.

Een véél mooiere showpagina
De showpagina is de belangrijkste pagina van jouw thuisbasis op Vriend van de Show – hier kunnen je luisteraars alle (exclusieve) afleveringen en updates vinden. We hebben deze pagina in een nieuw jasje gestoken. Voor luisteraars die wat minder bekend zijn met je show, vertellen we meer over wat je show precies inhoudt. En voor de die-hard vrienden is je exclusieve content juist beter uitgelicht met een vaantje en het bekende koffiekopje. Zo vindt iedere bezoeker precies waar-ie voor komt.

Ook kun je je updates nu meer laten opvallen door ze een prikkelende call to action te geven. Standaard is dat ‘Bekijk de update’, maar je kunt de lezer nu nog meer activeren door deze aan te passen naar bijvoorbeeld ‘Reageer nog voor de volgende aflevering’, ‘Stel je vraag’, ‘Word vriend’ of iets wat je zelf bedenkt! Zo wakker je de interactie met je volgers aan.
Duidelijkere interface voor vrienden
Om het voor vrienden makkelijker te maken je exclusieve in hun favoriete podcastplayer te laden, hebben we ervoor gezorgd dat ze deze nu met een druk op de knop in bijvoorbeeld Apple Podcasts, Overcast of Pocketcast kunnen luisteren (Spotify ondersteunt dit vooralsnog niet, maar belooft binnenkort beterschap). Geen gedoe meer met het knippen en plakken van RSS-links dus! Je vrienden vinden de knoppen op https://vriendvandeshow.nl/(jouw-podcastnaam)/exclusieve-feeds. Ook op de showpagina, onder de tegel van je podcast zien vrienden de link naar de exclusieve content staan. Niet meer te missen dus.
Meer grip op jouw inkomsten
Iedereen die nieuwe vrienden opnoemt in zijn show, opgelet! Voorheen moest je zelf goed kijken en een beetje puzzelen om te zien wie je nieuwe vrienden waren. Dat is verleden tijd. De inkomstenpagina heeft een make-over gekregen. Je ziet er nu je aantal vrienden, hoeveel euro er in totaal gedoneerd is, hoeveel euro er deze maand is gegeven en hoeveel eenmalige donaties en jaardonaties je hebt ontvangen. Naast deze statistieken geven we je een beter overzicht van je vrienden, waarin je zelf kunt filteren: wil je alleen nieuwe vrienden zien, alleen eenmalige bijdragers, alleen doorlopende bijdragers, of iedereen? Zeker nu de eerste jaarlijkse herhaalbetalingen zijn gedaan, is dit overzicht handig. O, en ook nieuw: je kunt je vriend een mailtje sturen door te klikken op het envelopje.

--

Makersupdate #10: Meer power aan onze podcasters | 7 april 2021

We hebben natuurlijk weer niet stilgezeten. In de afgelopen periode hebben we met name gewerkt aan het automatiseren van het onboardingproces voor nieuwe makers, maar ook voor jou als podcaster op Vriend van de Show hebben we genoeg nieuws.

Pagina-instellingent
Voorheen gebeurde veel achter de schermen: het aanpassen van de kleuren van je pagina, de teksten waarmee je nieuwe vrienden werft, het instellen van een ander donatiebedrag. Vanaf nu kun je dit helemaal zelf, meer power dus aan de podcaster! In het menu vind je vanaf nu je show-instellingen. Hier kun je bovendien nu ook zelf exclusieve content voor je show aanzetten, waarna je meteen aan de slag kunt met het uploaden van bonusafleveringen voor je betalende vrienden. We hebben inmiddels al bij veel shows gezien dat dat voor een enorme boost in het aantal donaties zorgt.

Een eigen bedankmail
Als een luisteraar een donatie doet aan jouw podcast, dan werd hij door ons natuurlijk al hartelijk bedankt, maar leuker is het als dat bedankje vanuit jullie komt. Daarom is het nu mogelijk om het bedankmailtje aan te passen. Dit doe je ook via het nieuwe instellingenscherm.

Nodig je co-hosts uit
Als je je podcast samen maakt is het wel zo gezellig als alle makers ook kunnen reageren op Vriend van de Show. Daarom vind je nu tevens een nieuw onderdeel in je menu: ‘beheer makers’. Hier kun je je co-hosts uitnodigen en, mocht dat nodig zijn, ook weer verwijderen. Vraag meteen even of ze een profielfoto uploaden, dat ziet er een stuk leuker uit op je showpagina.

High-fives overal
Het was altijd al mogelijk om een aflevering een high-five te geven. Nu is het ook mogelijk om een reactie te high-fiven. Simpel, maar het zorgt voor een stuk meer interactie merken we, en wordt Vriend van de Show iedere dag een nóg gezelliger podcastplatform.

--

Makersupdate #9: Exclusieve content | 14 januari 2021

Daar is 'ie dan. De meeste gevraagde feature ooit: exclusieve content. Het is meteen ook de meest complexe feature die we uitbrengen. Een wat langere mail dus.
Eerst even dit: het aanbieden van exclusieve afleveringen en updates heeft op een aantal vlakken behoorlijk wat impact. Zowel op het gebruik van de app als verwachtingen naar de luisteraars. Daarnaast hebben we te maken met externe factoren als hosting platforms en podcastspelers. Daarom hebben we ervoor gekozen om exclusieve content op dit moment in bèta en alleen op verzoek aan te zetten voor een shows. Wil je hier gebruik van maken? Stuur me even een, dan hebben we het in no time online.

Exclusieve update
Als je een nieuwe update wilt plaatsen krijg je voortaan eerst bovenstaand scherm, waarin je kunt kiezen voor:
  • Een gewone update
  • Een exclusieve update
  • Een exclusieve aflevering
Kies je hier voor exclusieve update, dan krijg je het scherm dat je gewend bent van de gewone update. Echter wanneer je de update plaatst, dan is deze alleen zichtbaar voor je vrienden. Dit wordt aangeduid door het koffiekop-icoontje:
Je kan exclusieve updates gebruiken om extraatjes te bieden, maar je kan ook denken aan een soort chatroom voor vrienden of het verloten van een prijsje.
Exclusieve updates worden uiteraard ook alleen gemaild aan vrienden en niet aan volgers.
Exclusieve afleveringen
Het is nu ook mogelijk om exclusieve afleveringen aan te bieden. Hiervoor hebben we een aantal opties/keuzes. We behandelen ze allemaal maar eerst de basis.

Exclusieve feed: Alle exclusieve content wordt verzameld in een RSS-feed met een unieke URL. Deze unieke URL is per vriend uniek en is maar beperkt bruikbaar. Hierdoor kunnen je vrienden hun feed bijvoorbeeld niet stiekem op een forum zetten. De exclusieve RSS-feed is net als elke andere feed te gebruiken in de meeste podcastspelers. De grote uitzondering is Spotify, helaas is er niks dat we hieraan kunnen doen. Zodra iemand vriend wordt, mailen we hen de persoonlijke RSS-link. Onder elke mail die vanuit jouw pagina wordt verzonden vermelden we de URL ook.

Exclusieve content uploaden:
Er zijn twee mogelijkheden om exclusieve content te uploaden. Sommige podcast hosting platforms bieden een exclusieve of ‘golden feed’ aan. Dit maakt dat je je exclusieve content uploadt zoals je een reguliere aflevering uploadt. Je levert de exclusieve feed bij ons aan en wij zorgen ervoor dat de feed wordt gedeeld met je vrienden. Het voordeel van deze methode is dat je via je hostingplatform de statistieken van de beluisteringen kan inzien.

Kan of wil je niet uploaden via je eigen hostingplatform, dan kun je ook bij ons de aflevering uploaden. Uiteraard, met shownotes en episodenummer.

Gecombineerde of gesplitste feed:
Afhankelijk van hoe je exclusieve content gaat gebruiken heb je nog twee keuzes: een gecombineerde of een gesplitste feed. Gecombineerd wil zeggen dat we in de exclusieve feed ook de standaard publieke afleveringen meenemen. Dit maakt dat je luisteraars nog maar 1 feed hoeven in te laden. Je kan er ook voor kiezen de feeds gescheiden te houden.

Ik wil dat!
Je merkt het al; een hoop keuzes om te maken. Wij helpen je hier heel graag bij. Ben je geïnteresseerd in het aanbieden van exclusieve content via Vriend van de Show, dan kan je mij een mail. Ik zal je dan op weg helpen.
 
--

Makersupdate #8: Player | 14 december 2020

We hebben de slag goed te pakken deze weken. Daarom weer een update met wat kleinere features die afgelopen weken zijn live gegaan.
 
Internationale betalingen
Aangezien er toch best veel mensen uit het buitenland naar jullie podcasts luisteren en ook Vriend willen worden, kwam steeds vaker de vraag naar betalingen vanuit het buitenland. Sinds vorige week is dat mogelijk: we ondersteunen Bancontact voor Belgische betalingen, zowel voor Vriend worden als eenmalige donaties. Daarnaast hebben we creditcard toegevoegd voor eenmalige betalingen. Hierdoor kan je donaties uit de hele wereld ontvangen.
 
Player
De podcast-player die we op de site hadden was erg minimalistisch. Less is more kan je zeggen, maar die was wel erg less. Maar we hebben goed nieuws voor je luisteraars: de player heeft een flinke update gekregen. Als je afspeelt en naar een andere pagina op onze site navigeert blijft hij doorspelen. Daarnaast blijft hij op mobiel in de achtergrond spelen. Dus ook als je in een andere app zit. Op Android telefoons komt de player zelfs in je notificatiescherm te staan tijdens het afspelen. Ook is het nu mogelijk om voor- en achteruit te skippen.
 
Twitter
Tenslotte hebben we de ervoor gezorgd dat als je je aflevering pagina op twitter deelt, de tweet er een stuk netter uitziet dan voorheen. Kleinigheidje, maar toch leuk.

--

Makersupdate #6: Notificaties | 6 november 2020

Zo mailen we weken niet, zo krijg je elke week wat. Zoals vorige keer al aangekondigd zijn we druk aan de slag met een aantal feature drops. Vorige week hebben we met de nieuwe embeds een kleine feature toegevoegd, deze week hebben we er een heleboel.

Een beetje achtergrond
Nu het platform een aantal maanden draait hebben we behoorlijk wat data kunnen verzamelen. We zien dat een aantal shows hard lopen, maar dat er ook een boel zijn met minder interactie. Wat we ook zien is dat een groei in interactie gelijk op gaat met een groei in donaties.
We zien regelmatig dat er door makers updates worden geplaatst waar weinig reacties vsan luisteraars op komt. Dus daar gaan we wat aan doen!

Volgers!
Het is voor luisteraars op Vriend van de Show vanaf nu mogelijk om een show te volgen. Dit is de light variant van Vriend worden – iemand die je show volgt krijgt een melding zodra er een nieuwe aflevering of nieuwe update wordt geplaatst. Als maker kun je vanaf nu ook links bovenaan je pagina zien hoeveel volgers en vrienden je hebt.

E-mailmeldingen
We hebben een aantal nieuwe e mailmeldingen:
  • Als maker ontvang je nu dagelijks een overzicht van wat er is gebeurd op je pagina. Je ziet daar welke reactie, nieuwe vrienden of eenmalige donaties er bij zijn gekomen. Vanochtend is die eerste melding eruit gegaan, met de alle ongelezen activiteit tot nu toe. Het kan zijn dat die voor sommige van jullie wat overijverig is geweest, excuus daarvoor. Vanaf morgen krijg je alleen de allernieuwste activiteit te zien.
  • Je kunt deze dagelijkse update overigens uitzetten op Vriend van de Show: als je inlogt en naar het menu gaat, zie je een nieuw item mijn meldingen. Hier kun je precies instellen welke e-mailmeldingen je wil ontvangen.
  • Vrienden en volgers van je show ontvangen een e-mailmelding zodra jij een nieuwe update plaatst, of wanneer er een nieuwe aflevering online komt.
  • Als er iemand in de comments reageert op jouw reactie, dan krijg je daar ook een e-mail van. Allemaal instelbaar uiteraard.
Taggen in reacties
Het is voor iedereen op het platform nu mogelijk om mensen te taggen in de reactie. Dit doe je door onder een bepaalde reactie op ‘reageer’ te klikken, of door in het tekstveld de @username van een gebruiker te typen. Zo willen we het makkelijker maken om op elkaar te reageren, en interactie bevorderen.

Activiteitentabblad
Het tabblad activiteiten op je showpagina hebben we voor jou als maker helemaal opnieuw ontworpen en gebouwd, zodat ie een stuk fijner in gebruik is. Zo hoef je geen comment of donatie te missen.

En nu?
We hebben geprobeerd om het met deze nieuwe features voor jullie zo makkelijk mogelijk te maken om de interactie aan te gaan met je luisteraars. Nu is het aan jullie om het gesprek aan te gaan!

Hiervoor hebben we nog wel een tip: we zien dat het het best werkt als je in je aflevering een vraag stelt waarop op het platform gereageerd kan worden. Als je vervolgens de reacties op het platform weer tot een essentieel onderdeel van je show maakt (een cirkeltje maken zoals we dat bij VvdS noemen), dan zul je zien dat je bezoekersaantal groeit, je interactie groeit, en hopelijk daarmee je donaties ook.
 
--

Makersupdate #5: Embed | 27 oktober 2020

Het is alweer een paar weken geleden sinds je voor het laatst van ons hebt gehoord. Niet omdat het rustig was, maar omdat we keihard bezig waren met nieuwe features voor Vriend van de Show.

Een beetje achtergrond
Vriend van de Show is ontwikkeld bij Digital Natives. Na de lancering in juni zijn we gestart met het opbouwen van een eigen ontwikkelteam om zo de volledige ontwikkeling van Vriend van de Show zelf in huis te halen. Dat heeft natuurlijk wat tijd nodig gehad, maar we zijn inmiddels volledig op stoom. Na een paar kleine bugjes links en rechts zijn we afgelopen week aan de bak gegaan met mooie nieuwe features. De komende weken zullen we een aantal feature drops doen. Bij elke drop sturen we een nieuwe mail om jullie op de hoogte te brengen.

Embeds
We worden meteen technisch. Sinds deze week is het mogelijk om video of audio te embedden in je post. Dat wil zeggen dat er een player van de dienst jij gebruikt in je update wordt geplaatst. Dit werkt onder andere bij YouTube, Vimeo en Soundcloud. Het wordt zo heel makkelijk om bonuscontent te plaatsen of andere content die je niet kwijt kan of wil in de reguliere show.

Het werkt supereenvoudig. Je plakt de link naar de content in je update op een losse regel. Na het plaatsen van de update wordt de link opgezet naar een spelertje. That’s it!

Meer info? Klik hier.

Time codes
Dat je via de rich shownotes kan linken naar een specifieke plek in de aflevering wisten jullie natuurlijk al. Maar wist je dat het ook kan in de reacties onder een aflevering? Begin je reactie met het moment waarop je reageert. Bijvoorbeeld 1:02:23. Bij je reactie komt dan automatisch een afspeelknopje die de aflevering op dat moment start. Dit werkt voor zowel makers als luisteraars.

What’s next
De komende weken zal je veel van ons horen. We gaan de huidige overeenkomsten met jullie herzien. We brengen een grote notificatie-update uit en gaan vol aan de slag met de meest gevraagde feature van podcasters.

--

Makersupdate #4: Donaties | 4 augustus 2020

Eerste week van augustus; tijd voor een update! De afgelopen weken hebben we weer heel wat nieuwe podcasts mogen verwelkomen. Daarnaast zien we een gigantische stijging van het aantal donaties en de reactie op jullie updates. In deze mail gaan we het hebben over dat laatste.
Veel van jullie vragen wat de best practices zijn voor het binnenhalen van donaties. Wie doen het goed? Wat werkt? Hoe krijg ik meer donaties?

Wie doen het goed?
De podcasts die qua donaties het best scoren, zijn de podcasts die al een een langere tijd een steeds grotere doelgroep bedienen – echt een kwestie van een lange adem. Hierbij gelden dus meer de wetten van de podcast dan voor donaties. Zorg ervoor dat luisteraars weten wat ze aan je hebben. Kom regelmatig met een nieuwe aflevering en communiceer duidelijk als je er even niet bent. Blijf in contact met luisteraars om zo je show te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is Betrouwbare Bronnen; deze podcast haalde na de eerste oproep een boel donaties op, hun luisteraars stonden duidelijk te trappelen om bij te dragen aan de podcast.

Interactie met je doelgroep
Zorg ervoor dat er wat te beleven valt op je pagina. Als je je pagina alleen vult met shows, bied je je vrienden niet veel meer dan gewone luisteraars. De Rode Lantaarn heeft bijvoorbeeld hun vaste item De Voorspelbokaal verplaatst van Twitter en Facebook naar Vriend van de Show. Ook stellen ze voor elke uitzending vragen via het platform, de antwoorden worden in de show verwerkt. Hierdoor dragen de vrienden echt bij aan de show.

Stickers
Naast de mogelijkheid om afbeeldingen aan een update toe te voegen, kunnen makers ook stickers plaatsen om vaste items te herkennen. Datevermaak heeft bijvoorbeeld een sticker voor elke host, zo weet je wie de update heeft geschreven. De Rode Lantaarn heeft stickers voor vaste rubrieken in de show en Een Podcast Over Media gebruikt meer illustratieve stickers. De stickers helpen je om duiding te geven aan je post of om hem gewoon een beetje op te fleuren wanneer je er geen goede afbeelding bij hebt. Ze verrijken je hele pagina, wel zo gezellig voor je vrienden!

Ik wil ook stickers Wil je net als De Rode Lantaarn, Datevermaak en Een Podcast over Media van die mooie stickers? Dat kan! Upload je stickers
Activeer je luisteraars
De meest directe manier is natuurlijk je luisteraars te vragen om vriend te worden. Dat kan op vele manieren. Naast een oproep in de uitzending kun je ze naar het platform leiden via een social post of een e-mail. Een Podcast Over Media heeft in de afgelopen jaren een behoorlijk maillijst opgebouwd en kon deze groep dus persoonlijk oproepen. Dit leverde ze een aanzienlijke piek in donaties op.

Wees concreet!
Waarom moeten de luisteraars doneren? Vertel ze wat je gaat doen met de donaties. Of wat je nu uit eigen zak betaald voor de podcast. Door dit concreet te maken verandert de donatie van liefdadigheid in een structurele bijdrage.

Tot slot, herhalen, herhalen, herhalen! Blijf elke aflevering je boodschap herhalen.

--

Makersupdate #3: Betalingen | 13 juli 2020

Zoals beloofd deze week een update over geld. We willen het voor jullie als makers zo makkelijk mogelijk maken, maar dat kost even wat tijd en daarom hebben we voor nu een paar tijdelijke oplossing. Hier volgt een lange mail, maar lees 'm één keer goed, dan ben je helemaal op de hoogte.

In het kort:
De maanden juni, juli en waarschijnlijk augustus moeten we met de hand afrekenen. Dat is voor ons een hoop werk en voor jullie betekent dat helaas wat langer wachten. Vanaf september willen we het betalingsproces echter volledig automatiseren met Stripe Connect. Dat is sneller, makkelijker, en vooral: transparanter. De afrekening voor alle donaties die jullie in juni hebben opgehaald doen we dus nog even handmatig, die volgt binnenkort.

BTW:
Over alle donaties moeten we BTW betalen. Veel van jullie wezen ons erop dat donaties vrijgesteld zijn van belasting, maar dat gaat om donaties aan goede doelen en in het geval van steun aan podcasts kunnen we dat helaas moeilijk hard maken. Gelukkig is de BTW op digitale media maar 9%. Dit betekent dat de donaties tot nu toe inclusief BTW waren. We zijn ons op dit moment aan het beramen of we het standaard donatiebedrag gaan ophogen zodat de luisteraar de BTW voor zijn rekening neemt en er uiteindelijk een hoger bedrag per donatie bij jullie terecht komt. Maar daarover later meer. Voor nu gaat er van de €2,50 per maand nog 9% btw af voordat 88% naar jullie gaat.

Automatische betalingen met Stripe Connect:
Voor het ontvangen van automatische betalingen ontvangen jullie de komende periode van ons een uitnodigingsmail. Je meldt je via de link in de mail aan bij Stripe (dit is best een klusje, maar gelukkig eenmalig). Zodra jullie account goedgekeurd is door Stripe, zijn jullie aan ons verbonden. Jullie krijgen een eigen dashboard waarin je te allen tijde een overzicht hebt met wat je van ons tegoed hebt en wanneer je dit op je rekening kunt verwachten. Doordat jullie ook technisch aan ons gekoppeld zijn, zal elke donatie live te volgen zijn. Op de eerste van elke maand wordt dan automatisch het saldo aan jullie uitgekeerd. Dan krijg je het geld dus zomaar op je rekening gestort. Dat brengt ons bij het volgende punt: facturen.

Facturen
De meeste van jullie zijn in de een of andere vorm een bedrijf. Als bedrijf zijn inkomsten lekker, maar zonder een factuur vanuit jullie niet heel handig. Wij zullen 1x per maand of 1x per kwartaal (daarover zijn we nog niet helemaal uit) een factuur vanuit jullie opstellen. We factureren onszelf als het ware. Je hoeft hiervoor niks te doen, je krijgt van ons per mail een factuur voor in je eigen administratie. De facturen krijgen een eigen factuurnummer zodat ze niet in de weg zitten met jullie eigen boekhouding. We doen dit omdat we dan voor alle podcasters met dezelfde oplossing kunnen werken. Doordat jullie ons als het ware factureren moeten jullie ook BTW hierover aan de belastingdienst betalen. 9%. Niet zo erg, want je kan ook je kosten van de BTW aftrekken. Heb je bijvoorbeeld een flesje wijn voor je gast gekocht of reiskosten gemaakt voor een opname? Die kan je nu gaan aftrekken van je BTW.

De komende maanden:
De komende maanden zullen we bovenstaand proces dus nog even met de hand moeten doen. Dat maakt dat jullie niet via een dashboard direct inzicht hebben in wat er gaat komen. We gaan ons best doen het zo transparant mogelijk te maken. Ons streven is dat we in de eerste week van de maand het geld van de maand ervoor kunnen overmaken. Voor juni zal je daar iets langer op moeten wachten. Excuus daarvoor, maar het komt eraan.

We hopen dat deze mail duidelijkheid heeft geschept. Is dat niet zo? Mail ons gerust.

--

Makersupdate #2 | 4 juli 2020

Hier zijn we weer met een update. We zijn nu vier weken live en er is een een hoop gebeurd. Jullie hebben bij elkaar ruim €16.000 opgehaald, we hebben nu 22 shows die Vriend van de Show gebruiken en hebben de eerste podcasts buiten het Dag & Nacht-netwerk toe kunnen laten.

Ook zijn er steeds meer podcasts die in hun laatste aflevering hun Vriend van de Show-pagina onder de aandacht hebben kunnen brengen. Daarom willen we deze update gebruiken om de afleveringspagina wat meer uit te lichten.

Shownotes deluxe
Naast de reguliere shownotes die jullie bij het uploaden van je podcast meesturen, bieden we ook de mogelijkheid om afbeeldingen en links toe te voegen, en shownotes te koppelen aan momenten in de aflevering. Bekijk bijvoorbeeld de shownotes van de laatste Peptalk van Pepijn Schoneveld. Wil je weten hoe dat werkt? Lees het in onze handleiding.

Share
Waar we zelf heel tevreden over zijn is het delen van de show op sociale media. De afleveringspagina heeft genoeg mooie features om te delen:
  • Direct afspelen
  • Direct reageren of een high five geven
  • Shownotes deluxe
  • Links naar de meest gebruikte players
  • En natuurlijk een donatieknop!
  • We kunnen dus iedereen aanraden deze pagina te gebruiken als je je nieuwe aflevering via social wil delen.
De volgende update gaat over geld. Die volgt eind volgende week.

--
 

Makersupdate #1 | 16 juni 2020

Precies een week geleden gingen we live met de Vriend van de Show. Het platform waar we maanden aan hebben gebouwd konden eindelijk delen met jullie en de rest van de wereld. Via deze mail willen we jullie op de hoogte houden van ontwikkelingen op het platform en tips geven hoe je de interactie met en donaties van je luisteraars zo hoog mogelijk krijgt.

Even wat cijfers:
De donaties en het aantal gebruikers hebben onze verwachtingen overtroffen. Daarbij waren de reacties op social media maar ook op het platform razend enthousiast. Leuk voor ons, maar vooral voor jullie. We hebben na een week 3.400 bezoekers, ruim 550 geregistreerde gebruikers die bij elkaar 285 donaties en 50 comments hebben geplaatst. De eerste week heeft ruim €7.200 aan donaties opgebracht. En dat terwijl de meeste podcasts nog geen nieuwe show hebben uitgebracht.

Lessen:
Lessen? Na 1 week? Ja, een paar, en nog voor de hand liggende ook.
De twee podcasts die de meeste donaties hebben ontvangen hebben afgelopen week een show gehad waarin ze naar hun pagina verwijzen. Je zien dat luisteraars tijdens of direct na het luisteren naar Vriend van de Show gaan en doneren. Het noemen van je pagina heeft dus echt zin. Misschien de eerste keren wat uitgebreider en altijd tijdens de afsluiting van je show. De komende weken zullen wij de Vriend van de Show pre- en post roll nog laten doorlopen (mits je geen andere campagnes hebt lopen).

Ook zien we dat de pagina’s met de meeste activiteit van makers ook de meeste activiteit van luisteraars hebben. Luisteraars willen dus graag met je in gesprek zolang jij het gesprek opent.

Talkingpoints:
We hebben op onze FAQ-pagina een handig lijstje met talking points opgenomen. Zo heb je de voordelen/features van Vriend van de Show overzichtelijk op een rijtje. Mis je nog iets op die pagina, mail ons dan en we vullen het aan.

Overeenkomsten:
Om er voor te zorgen dat er geen gedoe over geld komt, sturen we de komende tijd een overeenkomst aan jullie, die jullie moeten ondertekenen. Deze overeenkomst staat los van je overeenkomst met Dag en Nacht. Jullie krijgen hier de komende tijd persoonlijk bericht over. Ook krijgen jullie een uitnodiging om een Stripe-account te maken, dit zodat we de betalingen aan jullie zo soepel mogelijk kunnen maken.

Sorry, een lange mail, volgende keer houden we het kort. Succes met jullie pagina’s en dan nu: Door met de Show!